سفالگری چیست؟

سفالگری چیست

سفالگری چیست ؟ سوالی که معمولا در ابتدای ورود به این صنعت باید برای شما پیش آمده باشد. شکل دهی به گل و پخت آن در کوره یکی از کهن ترین هنر دست انسان ها است. هنر ساخت ظروف سفالی نیازمند ظرافت و دقت است. در سفالگری با استفاده از خاک رس و تبدیل آن به گل، ظروف سفالی را می سازد و آن ها را درون کوره سفالگری قرار می دهند تا در دمای زیاد کوره شکل مواد ساخته شده از رس به سفال تغییر کند.

مواد، ابزار و تجهیزات لازم برای آموزش سفالگری

خاک رس به عنوان پایه ترین مواد برای شروع سفالگری است، خاک رس به خاطر وجود دانه های ریز زمانی که با آب برخورد می کند بافتی خمیری شکل به خود می گیرد و میتوانیم به آن هر شکلی که دلمان بخواهد بدهیم. اجزای خاک رس معمولا از ترکیب ماسه، مواد معدنی، خرده‌سنگ و سایر اجزای خاک طبیعی است. خاک رس می تواند بسته به اندازه دانه ها ترکیب بافت و رنگی گوناگونی داشته باشد. خاک رس معمولا با غلظت بیش از حد اکسید آهن رنگی قرمز یا نارنجی دارد. اگر میزان اکسید آهن در خاک رس به صفر برسد رنگ آن سفید میشود، برای تهیه ظروف چینی و سرامیکی معمولا از این نوع خاک استفاده می کنند.

خاک رس انواع مختلفی  دارد که هر کدام برای استفاده در موارد مختلف مناسب است:

  • خاک رس استون‌ور
  • خاک رس ارتن‌ور
  • خاک رس چینی

با توجه با تنوع نوع خاک رس باید بدانید هر کدام چه کاربردی دارد، دمای پخت و همچنین درصد جذب آب و انقباض خشک شدن هر نوع خاک رس کاملا متفاوت است. ساده ترین و پر استفاده ترین نوع خاک رس برای سفالگری استون‌ور است. معمولا استفاده از این نوع خاک به کسانی که تازه وارد این کار شده اند و دوران آموزشی را میخواهند طی کنند بسیار مناسب است. غلظت و وزن بیشتر خاک رس ارتن‌ور یکی از تفاوت های با خاک رس استون‌ور است. با این حال  خاک رس ارتن‌ور جنسی ضعیف تر نسبت به خاک رس استون ور دارد.

آشنایی با انواع خاک سفالگری

برای استفاده از خاک رس چینی نیاز به مهارت بیشتری دارد، دشواری کار با این خاک به خاطر این است که هنگام کار با این خاک نیاز به آب زیادی دارد و باید یه اندازه مناسب و زمان شکل دادن به آن به مخلوط اضافه کرد. اگر در زمان مناسب به آن آب اضافه نکنید ظرف سفالی به سرعت خشک می شود و اگر مقدار زیادی آب به آن اضافه نماید ظرف شکل خود را از دست می دهد و خراب می شود. خاک چینی هم مانند مابقی خاک رس ها نیاز دارد بعد از شکل دهی آن را در کوره مناسب به پخت برسانید.

چرخ سفالگری چیست

از مهم ترین وسایل برای برای سفالگران چرخ سفالگری است. هرکسی با توجه نوع ظروفی که می‌سازد، از تکنیک های مختلف سفال گری میتواند استفاده کند.

pottery

برای آموزش سفالگری به یک چرخ سفالگری نیاز دارید و بدون آن اموزش امکان پذیر نیست. اگر شما یه چرخ سفالگری دسترسی ندارید می تواند گل سفالگری را با دست یا یا استفاده  از قالب های آماده شکل دهید و بعد از آنها را درون کوره پخت نمایید، کوره ایستاده از نوع کوره های است که می توانید از آن در منزل خود استفاده نماید. ظروفی که به دست یا قالب شکل می گیرند معمولا شکل دقیقی ندارد و ظاهر آن زیاد جالب نمی باشد.

اگر شما قصد بر آن دارید که سفالگری را بیش از یک بار امتحان کنید و از طریق آن برای خود لوازم جذابی بسازید می توانید یک چرخ سفالگری تهیه نماید و در خانه انواع وسایل سفالی را بسازید. چرخ سفالگری با توجه به تنوع زیادی که دارد در بازار قیمت های متفاوتی وجود دارد. با در نظر گرفتن که عمر چرخ‌های سفالگری ارزان‌تر در مقابل چرخ های سفالگری حرفه ای یسار کمتر است و از سرعت چرخ پایین تری نیز برخوردار هستند.

 

کوره سفالگری

کوره سفالگری معمولا بخش پایانی سفالگری محسوب می شود. کوره سفالگری نوعی فر است که با ایجاد دمای مورد نیاز برای پخت وسایل سفالی کاربرد دارد. این نوع کوره ها با ایجاد دمایی بالا باعث می شود که گل رس های شکل داده شده به ظروف سفالی تبدیل شود. شما برای ساخت ظروف سفالی نمیتواند از فرهای خانگی استفاده نمایید زیرا آن ها برا پخت غذا طراحی شده اند و نمی تواند دمایی مورد نیاز پخت سفال را تامین کنند.

شاید این فکر به ذهنتان امده باشد که در خانه کوره بسازیم، ولی باید یدانید ساخت کوره کاری بسیار دشوار است و اگر با دقت انجام نشود می تواند بسیار خطرناک باشد. برای سفال پزی در منزل می توانید از کوره های برقی استفاده نماید که از نظر امنیت بسیار بی خطر هستند.

کوره استوانه ای یکی از مدل های کوره سفال گری است که میتوانید به راحتی از آن ها در منزل استفاده نمایید و برای خود ظروف سفالی شیک و زیبا بسازید.

کوره لیتری دماگستر
کوره سفالگری استوانه ای یا کوره لیتری مناسب سفالگران

 

اگر شما در سفالگری مهارت خوبی دارید میتوانید با تهیه کوره از مجموعه دماگستر ظروف سفالی را که میسازید بفروشید و از آن درآمد خوبی را کسب نمایید.

قبل از تصمیم گیری برای خرید کوره باید به مواردی مانند اندازه و تعداد ظروف و همچنین فضای خالی در منزل را در نظر بگیرد.

 

ابزارهای سفالگری

موارد بالا که مطالعه کردید از ابزار های مورد نیاز برای یادگیری سفالگری است که با تهیه آنها به خوبی سفالگری را یاد میگرید. اما برای افزایش مهارت خود در این حوزه ابزار فراوانی وجود دارد که میتواند به مهارت شما بیفزاید.

سوزن سفالگری

از این ابزار برای اندازه گیری ضخامت، حکاکی، آرایش و سوراخ کرن گل رس استفاده می کنند.

سیم برش

تقسیم کردن قطعه های بزرگ گل رس به تکه های کوچک بدون ابزار کار سختی می تواند باشد. استفاده از سیم برش این کار را بسیار آسان می کند.

ابزار کاهنده یا گل‌کَن

این ابزار مواقعی که میخواهند گل رس را با دست پیرایش و حکاکی کنند بسیار مناسب است.

چاقوی سفالگری

این نوع چاقو ها از تنوع زیاد برخوردار هستند. از آن ها برای جداکردن قالب‌ها، پیرایش، ایجاد سوراخ، حکاکی و حجاری و حتی بریدن تکه‌های گل می توان استفاده کرد.

تیماج

از این تکه چرم برای فشرده سازی گل هنگام شکل دادن بر روی چرخ و صاف کردن لبه های ظرف استفاده می شود.

اینها همگی بخشی از ابزار های سفالگری می باشد و شما قطعا زمان آموزش سفالگری با تعداد زیادی از ابزارهای این حوزه آشنا می شوید.

4.3/5 - (11 امتیاز)
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها