ویترای چیست؟ آموزش نقاشی روی شیشه

نقاشی روی شیشه

نقاشی روی شیشه یا همان ویترای جزء هنرهای باستانی است که حدود قرن 12 میلادی در دوره گوتیک تجلی یافت و از سالهای بسیار دور تاکنون مورد علاقه مخاطبان به‌خصوص فرهنگ‌های شرقی قرار گرفته است. هنر نقاشی روی شیشه زمانی قالب ترین شکل نقاشی در اروپا بوده و اکنون یکی از شهرهایی که بیشترین طرفدار را در این هنر دارد و بیشترین فعالیت را در این زمینه انجام میدهد شهر شیراز می باشد.

نقاشی روی شیشه به شما یاد میدهد تا هر آنچه را که دوست دارید و در دنیای واقعی آن را می بینید به شکل چشم‌نوازی به واقعیت تبدیل کنید. در ویتارای محدودیتی برای انتخاب سطح شیشه‌ وجود ندارد و شما می‌توانید با توجه به سلیقه خود هر نوع پس زمینه شیشه‌ای را انتخاب و اثر منحصر به فرد خود را طراحی و ابداع کنید.

لوازم مورد نیاز نقاشی روی شیشه

  1.  رنگ ویترای (رنگهای ویترای بر دو پایه ی آب و تینر در بازار موجود هستند که تینر برای شستن ظرف مناسب تر هست)
  2. خمیر دورگیر
  3. پالت
  4. قلم مو سرگرد (بهتر است از قلم مو های شماره صفر، چهار و هشت استفاده شود)
  5. شیشه (میتوانید از یک شیشه صاف استفاده کنید و بعد از اتمام کار آن را قاب کنید یا بر روی هر شیشه ی دیگری که تمایل دارید طراحی کنید)
  6. یک شی نوک تیز که حباب های ایجاد شده روی رنگ را از بین ببرد وگرنه بعد از خشک شدن کارحباب ها دیده میشوند.

آموزش نقاشی روی شیشه

در نقاشی روی شیشه پیش از شروع هرکاری، ابتدا کل سطح شیشه را با کاغذ کاربن سفید یا زرد بپوشانید. بعد از اینکه کاربن را روی شیشه و سطح کار خود فیکس کردید شروع کنید طرح مورد نظرتان را روی کاربن بکشید، این کار را طوری انجام دهید که اثر طرح شما روی شیشه و سطح کارتان بیافتد.

آموزش نقاشی روی شیشهپس از آن که کشیدن طرح به اتمام رسید و از افتادن سایه ی طرح روی سطح کار خود اطمینان حاصل کردید، کاربن را بردارید و فرآیند دورگیری را شروع کنید. پس از اتمام دورگیری، طرح خود را طوری که مدنظر دارید رنگ آمیزی کنید. بعد از به پایان رسیدن رنگ آمیزی کار خود را در یک جای خشک و به دور از گرد و غبار به مدت 8 ساعت بگذارید تا استراحت کند و رنگ آن کاملا خشک شود.

پس از پایان 8 ساعت استراحت، کار خود را در فر با دمای 160 درجه معادل 325 درجه فارنهایت بگذارید. زمانی که درجه فر به میزان مورد نظر رسید، 40 دقیقه صبر کنید سپس در فر را باز کنید تا کار شما خنک شود. جهت تنظیم دما و درجه فر به طور دقیق حتما از گرماسنج استفاده کنید تا برای کارتان مشکلی ایجاد نشود.

نکات کلیدی و کاربردی نقاشی روی شیشه

  1. توجه کنید برای پخت رنگها به هیچ وجه نمی توانید از ماکروفر و کوره سفالگری استفاده کنید.
  2. اگر پایه رنگ شما تینر باشد مرحله خشک شدن کار شما به سرعت انجام می شود اما اگر بر پایه آب باشد باید 2 ساعت بگذارید خشک شود و بعد 8 ساعت بگذارید استراحت کند یعنی شما به 10 ساعت زمان نیاز دارید.
  3. جهت جلوگیری از پاک شدن رنگ از سطح کار خود حتما از اسپری فیکساتور یا جلادهنده استفاده کنید.
  4. برای پاک کردن سطح کار در مواقعی که از طراحی خود راضی نیستید میتوانید کار خود را درون یک ظرف پر از آب ولرم بگذارید و بعد از گذشت مدتی رنگها از روی کار بلند شده و قابل پاک شدن هستند که با تینر پاک میکنید و بعد میتونید سطح کار رو بشورید.
  5. رنگهای ویترای مخصوص رنگ آمیزی بر روی طلق، شیشه، فلز، پلکسی و… می باشند.
  6. ویژگی رنگهای ویترای عبارتند از:درخشان، شفاف، مقاوم در برابر نور، قابل ترکیب با یکدیگر، قابل حل شدن در حلال های نفتی، بسیار متنوع
  7. رنگهای ویترای دو نوع هستند رنگهای ویترای شفاف و مات، که رنگها ویترای مات وقتی روی شیشه استفاده میشه اون طرف شیشه دیده نمیشه و به صورت مات درمیاد و رنگ ویترای شفاف هم که مشخص هست بعد از استفاده نور رو از خودش عبور میده و زیبایی رو دو چندان میکنه.

نقاشی روی شیشه

مواد رقیق کننده رنگهای ویترای و تمیز کننده قلم مو ها

برای رقیق و تمیز کردن قلم مو ها از وایت اسپرایت یا تینر می توان استفاده کرد، که برای رقیق کردن نسبت ترکیب رنگ به رقیق کننده باید 2 به 1 باشد.

ترکیب رنگ بر روی شیشه

رنگهای اصلی رنگهای زرد – قرمز – آبی هستند که برای به دست آوردن رنگهای روشن رنگهای اصلی رو با رنگ سفید ترکیب می کنید و برای به دست آوردن رنگ های تیره رنگهای اصلی رو با رنگ سیاه ترکیب می کنید.

  • رنگهای گرم: زرد-نارنجی-قرمز
  • رنگهای سرد: سبز-بنفش-آبی

 

بنفش قرمز+آبی
سبز زرد+آبی
نارنجی زرد+قرمز
آبی روشن سفید+آبی
زرشکی مشکی+قرمز
حنائی قهوه ای+نارنجی
فیروزه ای آبی+سبز
خاکستری سیاه+سفید
صورتی سفید+قرمز
کرمی زرد+صورتی
لیمویی سفید+زرد
قهوه ای نارنجی+سیاه
خردلی زرد+نارنجی
ارغوانی زرد+سفید+آبی
4.5/5 - (8 امتیاز)
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها