آموزش مجسمه سازی با گل🏺

آموزش مجسمه سازی با گل

یکی از راه‌های کشف‌ استعداد و خلاقیت، مجسمه‌سازی با گل و پرداختن به این هنر سه بعدی است. ساختن مجسمه یکی از هنرهای تجسمی‌ای است که می‌توانید در خانه و بصورت انفرادی با هزینه خیلی کم انجام دهید. البته  هنگام شروع به مقداری آموزش نیاز دارید. آموزش مجسمه‌سازی با گل به زبانی ساده و راهنمایی گام به گام در ساختن مجسمه می‌تواند کار شما را راحت کند. در اینجا به همراه معرفی وسایل و ابزار این هنر تجسمی، به توضیح و آموزش مختصر آن می‌پردازیم.

لوازم مجسمه سازی باید با توجه به مقدار علاقه و پشتکار شما تهیه شود. برای شروع ساختن مجسمه خرید تمام وسایل لازم نیست. مثلا چرخ سفالگری برای کسانی که تنها برای اوقات فراغت مجسمه می‌سازند مناسب نیست. اگر دوست دارید می‌توانید وسایلتان را به مرور زمان تهیه کنید و یکجا تمام ابزار و لوازم ساخت مجسمه را نخرید.

ساخت مجسمه گلی
آموزش ساخت مجسمه

 

شروع مجسمه‌سازی با گل و خرید لوازم مجسمه‌سازی

بگذارید برای شروع به معرفی لوازم مجسمه‌سازی بپردازیم. انتخاب اولین ماده یعنی خاک رس بستگی به سلیقه و نتیجه‌ای که شما به دنبال آن هستید دارد. با توجه به رنگ خاک، استفاده کردن از شعله،انعطاف پذیری مورد نظر، استحکام ساخت مجسمه گلی و ماندگاری مجسمه پس از ساخت، می‌توان به چند مورد گل اشاره کرد:

  • خاک رس به همراه ترکیبی از ماسه،شن و خاک معمولی
  • خاک رس روغنی
  • خاک رس پلیمری
  • خاک رس سفالگری

در میان تمامی این خاک‌ها برای مجسمه‌سازی با گل خاک رس روغنی انعطاف پذیری خیلی زیادی دارد.  برای افراد مبتدی که نیاز به تمرین دارند و ظرافت کافی ندارند گل رس روغنی مناسب تر است. پس‌ از تهیه گل نیاز به وسایل زیر دارید:

 

  • دستکش(برای بعضی از گل‌ها نیاز به دستکش دارید چون به راحتی شسته نمی‌شوند)
  • کاردک نقاشی،چاقو و میخ به همراه ابزار چوبی(که معمولا بصورت پکیج یا مجموعه مجسمه‌سازی به فروش می‌رسند)
  • وسایل رنگ آمیزی(اگر می‌خواهید مجسمه خود را رنگ‌آمیزی کنید)
  • پایه مجسمه(با توجه به شکل مجسمه شما پایه نیز تغییر می‌کند، برای مثال مجسمه ایستاده نیاز به پایه متفاوتی نسبت به مجسمه‌های دیگر دارد)
  • چرخ سفالگری(می‌توانید از این مورد صرف نظر کنید ولی با تهیه آن کیفیت کار شما بهتر خواهد بود)
  • سیم یا آرماتوربندی(با توجه به وزن مجسمه قطر سیم نیز متفاوت است. در ابتدا مجسمه‌های کوچکی خواهید ساخت بنابراین می‌توانید از چند سیم نازک استفاده کنید)
  • پلاستیک و روزنامه یا هر سطح دیگر برای قرار‌دادن گل و طرح در حال ساخت روی آن

تمام لوازم مجسمه‌سازی بالا به راحتی قابل دسترس هستند و برای پیدا کردن و خرید آنها مشکلی نخواهید داشت.

مجسمه گلی شیر
مجسمه گلی شیر

پس از خرید لوازم مجسمه‌سازی نیاز به یک محیط مناسب دارید. کارگاه مجسمه‌سازی شما به احتمال زیاد کثیف خواهد شد. بنابراین هم به لباس کار و هم به مکانی مناسب نیاز خواهید داشت که نگران کثیف شدن آن نیستید. زمانی که تمام وسایل را آماده کردید نوبت به مرحله بعد می‌رسد.

طراحی اولین مرحله از مجسمه‌سازی است

در این مرحله از مجسمه‌سازی با گل خلاقیت خود را نشان دهید. از سردرگمی و شکست نترسید با ایده‌ای ساده شروع کنید. نسخه نهایی از طرحی که می‌خواهید درست کنید را در ذهن تجسم کنید و سپس شروع به ساختن کنید. دقت کنید که با ایده‌های بزرگ امکان شکست شما بیشتر است. می‌توانید از یک فرد با تجربه درباره ایده‌های ساده سوال کنید.

آرماتوربندی در مجسمه‌سازی

معمولا در مجسمه‌سازی با گل از یک وسیله برای نگه داشتن مجسمه استفاده می‌شود. استفاده از سیم یکی از این موارد است. این کار بعضی وقت‌ها یکی از ضروریات در مجسمه ‌سازی با گل است. یک مجسمه گلی که بدون آرماتور یا نگهدارنده ساخته شده می‌تواند به راحتی ترک بخورد و بشکند یا فرو بریزد. اینگونه تمام زحمات شما از بین می‌رود. پس در انتخاب نگهدارنده مجسمه خود دقت کنید. وزن مجسمه را نسبت به نگهدارنده بسنجید و ابتدا قسمت داخلی سازه یعنی نگهدارنده را بسازید.

 

چسباندن طرح‌های کوچک به هم

برای شروع مجسمه‌سازی با گل بهتر است اول طرح‌های کوچک بسازید. در مرحله بعد آن‌ها را به هم بچسبانید. مثلا برای ساخت سر یک انسان می‌توانید بینی و گوش‌ها را جداگانه ساخته و سپس آن‌ها را به یکدیگر بچسبانید. به عنوان فرد مبتدی هیچگاه تمام قالب را یکجا نسازید. می‌توانید برای ساختن طرح‌هایتان از ابزارهای دیگر نیز استفاده کنید. مثلا می‌توان از چوب یا یک چیز نوک تیز برای ساخت جزئیات استفاده کرد. با استفاده از این وسایل می‌توانید به قسمت‌های مختلف مجسمه جزئیات بیشتری بدهید.

مجسمه صورت انسان
مجسمه صورت انسان

دکور در مجسمه‌سازی با گل

در میان لوازم مجسمه‌سازی معمولا تنها وسایل رنگ‌آمیزی را برای دکور خریداری می‌کنند. شما می‌توانید برای دکور مجسمه‌های گلی از وسایل مختلف از قبیل سنگ‌های زیبا یا هر وسیله‌ای که می‌تواند گرما را تحمل کند استفاده کنید. رنگ‌آمیزی مجسمه گلی نیز گزینه خوبی برای دکور آن‌هاست. اگر قصد فروش یا استفاده از این مجسمه‌ها در دکوراسیون داخلی منزلتان را دارید حتما ایده رنگ‌آمیزی را در نظر بگیرید. رنگ‌ها زیبایی مجسمه شما را چند برابر می‌کند.

برای مجسه‌سازی با گل رس پلیمری می‌توانید از رنگ‌های اکلیلی یا براق‌کننده‌ها نیز استفاده کنید. براق کردن این نوع مجسمه‌ها زیبایی کار شما را چند برابر می‌کند. اگر می‌خواهید مجسمه‌هایی که حرارت داده‌اید را رنگ‌ کنید بهتر است چند ساعتی صبر کنید تا دمای آن به دمای محیط برسد و سپس رنگ‌آمیزی را شروع کنید در غیر این صورت نتیجه جالبی نخواهید دید.

سایر آموزش ها را مشاهده کنید :

آموزش معرق کاری روی سفال

تمیز کردن ظروف سفالی

برقراری تعادل در مجسمه‌سازی با گل

برقراری تعادل، تقارن، استواری و ثبات در مجسمه‌سازی با گل کاری بسیار دشوار است. از ابتدای طراحی باید این مسائل را در نظر بگیرید. اگر از الگوی عینی استفاده می‌کنید با اندازه‌گیری می‌توانید بخش بزرگی از این مشکل را حل کنید. سعی کنید طرحتان به اندازه الگوی عینی باشد

 

درآمد مجسمه‌سازی

امروزه درآمد مجسمه‌سازی تفاوت زیادی با گذشته دارد. تمامی کارهایتان را می‌توانید به قیمت دلخواه در پلتفرم‌های ایرانی و خارجی به فروش برسانید. درآمد حاصل مجسمه‌سازی به توانایی خودتان در ساخت مجسمه و دکور آنها بستگی دارد. جدا از فروش محصولات خود آموزش نیز می‌تواند یکی از راه‌های کسب درآمد از مجسمه ‌سازی باشد. از ارائه محصولات خود نترسید با گذشت چند سال متوجه می‌شوید که هزاران مجسمه‌ی گلی‌ را که ساخته‌اید را نمی‌توانید دور بریزید پس فروش آن‌ها بهترین گزینه ‌است.

ساخت مجسمه از این جهت که یک هنر تجسمی و سه بعدی است  در میان مردم طرفداران زیادی دارد. می‌توانید از طریق اشتراک گذاری ویدیو‌‌های ساخت این مجسمه‌ها نیز کسب درآمد کنید.

4/5 - (4 امتیاز)
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مثل همیشه عالی