ساخت ظرف هفت سین سفالی⚱️

ساخت هفت سین سفالی

ساخت 7 سین سفالی


امروز اومدیم با آموزش ساخت ظرف هفت سین سفالی . اجسام سفالی ( گلدان ها ، پیاله های سفالی و ظروف ) پرکاربردترین اجسام در زندگی روزمره ی ما می باشد  . گل رس حرارت دیده به میزان کافی دارای ماندگاری و زیبایی خاصی می باشد که گزینه ی خوبی برای زیباتر شدن سفره ی هفت سین خواهد بود.

از زیباترین و مهم ترین عیدهای باستانی ایرانیان عید نوروز می باشد که از قدیم دارای رسم و رسوم های خاص و ویژه ای بوده که تزیینات و چیدمان سفره هفت سین از سنت هایی می باشد که روز اول بهار صورت می گیرد که تهیه ظروف هفت سین  و تزیین سفره دارای جذابیت زیادی می باشد که افراد بسیاری هم تمایل به تهیه آن در ماه های نزدیک به عید را دارند ، همینطور خانم های خوش ذوق و با سلیقه تمایل دارند که خودشان در خانه تهیه کنند که ایده های زیادی هم برای طراحی سفره هفت سین در خانه وجود دارد به عنوان مثال تزیینات سنتی همراه با ظروف سفالی یکی از آن ایده ها می باشد .تهیه و ساخت ظرف های سفالی برای هفت سین نیز از زیر مجموعه های سفالگری است که همه ی افراد می توانند با راحت ترین شیوه و ابزار موجود در منزل ظروف سفالی هفت سین را بسازند و با سلیقه ی فردی خود آن را برای سفره ی هفت سین تزیین کنند .

اگر علاقه برای ساختن این ظروف و تزیین آن ها داشته باشید می توانید ظرف هایی زیبا و متفاوت بوجود آورید ، برای یادگیری مراحل ساختن ظرف های سفالی هفت سین با ما همراه باشید :

لوازم مورد نیاز برای تهیه ظرف هفت سین سفالی :

لوازم مورد استفاده برای ساختن ظرف های سفالی هفت سین خیلی سخت و غیر قابل دسترس نمی باشد زیرا با لوازمی طبیعی و در دسترس به راحتی می توانید در منزل این ظروف را بسازید ، لوازمی همچون قیچی – رنگ ( رنگ دلخواه ) –پنس و موچین – کاغذ پوستی – گل رس – فویل آلومینیومی – کوره ( اگر در دسترس شما نیست مشکلی در ساخت برای شما بوجود نمی آورد) البته لازم به ذکر است که وسایل جهت تزیین ظروف کاملا بستگی به سلیقه و طرح مدنظر سازنده نیز خواهد داشت .

ساختن مرحله به مرحله ظرف های سفالی هفت سین در منزل :

مرحله اول : مشخص نمودن قالب

مرحله دوم : مشخص نمودن گل رس

مرحله سوم : گذاشتن قالب روی گل رس

مرحله چهارم : خشک کردن ظرف های سفالی

 

مرحله اول : مشخص نمودن قالب جهت ساخت ظرف سفالی هفت سین

در ابتدا برای ظروف سفالی نیازمند مشخص نمودن قالب می باشید ، از آنجایی که ما می خواهیم با کمترین هزینه در خانه این ظروف را بسازیم از ابزارهایی طبیعی همچون برگ درختان استفاده می کنیم . شایان ذکر است که در زمان انتخاب برگ از سالم بودن برگ اطمینان خاطر داشته باشید و با توجه به اندازه ای که می خواهید ظرف ها را بسازید سایز برگ را انتخاب کنید . البته برگ های تازه و سبز ، برای استفاده از قالب مناسب تر نیز می باشد به عنوان مثال : برگ درخت انجیر برای سازه ی سفالی ، قالب مناسب و زیبایی می باشد .

مرحله دوم : مشخص نمودن گل رس جهت ساختن ظروف سفالی هفت سین

می توانید گل رس را از فروشگاه های کاردستی و یا بازار گل تهیه کنید فقط در نظر داشته باشید برای ساختن چنین سازه هایی از گل رس هوا خشک استفاده کنید ( گل رس هوا خشک ، به گلی می گویند که برای تهیه سازه ی سفال بعد از فرم دادن سازه نیازی به کوره ندارد . البته قابل ذکر می باشد که برای ماندگاری و دوام سازه قرار دادن درون کوره بهتر می باشد اما اگر کوره هم موجود نبود مشکلی در کار بوجود نمی آورد . برای ساختن ظروف هفت سین سفالی ، میزان مشخصی از گل را برداشته و روی سطح صافی بگذارید و به کمک وردنه آن را پهن کنید . مناسب ترین ضخامتی که هنگام صاف کردن با وردنه می توان به گل داد حدودا 2 میلی متر است .

 البته اگر اولین بار است که این کار را امتحان می کنید می توانید با ضخامت بیشتر مثلا 5 تا 7 میلی متر شروع کنید چون کار کردن با ضخامت کم حساسیت بیشتری را می طلبد وظریف کاری بیشتری را به همراه دارد

صاف کردن گل رس با ضخامت مشخص
صاف کردن گل رس با ضخامت مشخص

مرحله سوم : گذاشتن قالب روی گل رس

اگر بعد از پهن کردن گل ، قالب را روی آن بگذارید ممکن است زمان برداشتن قالب ، قسمت هایی از قالب برداشته نشود . در این هنگام گل شرایطی بسیار نرم و مستعد شکل گیری دارد به همین خاطر گل پهن شده را جابه جا کنید و روی کاغذ پوستی قرار دهید و بعد از آن قالب را مجدد روی گل بگذارید ، بعد از اینکه برگ ها را به عنوان قالب روی گل ها گذاشتید در مرحله ی بعد باید مجدد با وردنه روی آن ها را صاف کنید تا جایی که برگ ها داخل گل فرو برود و بعد از آن با استفاده از موچین برگ ( قالب ) را از روی گل بردارید .

قرار گرفتن روی قالبمرحله چهارم : خشک کردن ظرف های سفالی

بعد از اینکه برگ ( قالب ) را از روی گل برداشتید در این مرحله باید با استفاده از قیچی یا موکت بر ، اضافات به جا مانده در اطراف طرح را جدا کنید . پس از تمیز کردن اطراف سازه باید حداقل 1 شبانه روز در فضای آزاد قرار گیرد تا گل رس به خوبی خشک گردد . اگر امکان گذاشتن سازه در مجاورت خورشید را داشته باشید بهتر است تا در طول روز نور خورشید ، آن را کاملا خشک کند . ( در صورتی که امکان قرار دادن سازه در کوره را داشته باشید که خیلی عالی می باشد اما اگر در دسترس نداشتید ایرادی ندارد ) پس از 24 ساعت هنگام برداشتن سازه مراقب باشید دچار شکستگی یا ترک خوردگی نشود .

خشک کردن ظرف سفالی

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم با توجه به مقرون به صرفه بودن سفال ، آموزش ساخت ظرف های هفت سین سفالی را ارائه بدهیم که به راحتی می توانید این ظروف را با رنگ مورد علاقه خودتان و تزئیناتی با توجه به ذوق و سلیقه ی شخصی خودتان ایجاد کنید و ظروفی متفاوت تهیه کنید . که با داشتن سفره هفت سینی خاص و زیبا و با تزئیناتی متفاوت می توان توجه دیگران را جلب کرد .

 

5/5 - (3 امتیاز)
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها