طرز ساخت کوره سفالگری خانگی

ساخت کوره سفالگری

ساخت کوره سفالگری به روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد. اگر به تازگی وارد حرفه‌ی سفالگری شده‌اید، احتمالاً درباره کوره و سایر ملزومات سفالگری اطلاعات زیادی ندارید. کوره مرحله‌ی نهایی کار سفالگری است. این روزها سفالگران از کوره‌ های جدید سفالگری استفاده می‌کنند و از کارایی این کوره‌ها رضایت‌ دارند. تنوع کوره‌ها بسیار زیاد است. این تنوع فرصت انتخاب و خرید مورد مناسب را برای تمام سفالگران چه حرفه‌ای و چه مبتدی فراهم کرده است. همینجا بمانید تا در مورد کوره های سفالگری و روش ساخت آنها آشنا شوید.

کوره سفالگری خانگی

کوره سفالگری پایه و اساس حرفه‌ی سفالگری است. در واقع بدون این وسیله، اثری که خلق می‌کنید ماندگار نخواهد شد. انواع مختلفی از کوره‌ سفالگری در بازار یافت می‌شود. روش استفاده و کارایی این کوره‌ها متفاوت است. اگر هدف شما ساخت سفال در خانه است به یک کوره سفالگری خانگی نیاز خواهید داشت.

ساخت کوره سفالگری

ساخت کوره سفالگری خانگی

شما می‌توانید در کارگاه کوچک خانگی‌ خود یک کوره سفالگری الکتریکی که به کوره سفالگری خانگی موسوم است، داشته باشید. کارایی این کوره‌ها بسیار خوب و کار با آن‌ها راحت است. کوره‌های سفالگری خانگی تنوع زیادی دارند. بنابراین در هنگام خرید کوره سفالگری خانگی باید چند مورد مهم را مد نظر قرار دهید.
روش ساخت کوره سفالگری خانگی یا همان کوره الکتریکی با کوره‌های سنتی و صنعتی تفاوت دارد. در گذشته رویه بر این بود که کوره‌ها به صورتی فضایی بسته تولید می‌شدند که داخل آن را با خاک رس می‌پوشاندند. خاک رس باعث می‌شود دمای داخل کوره بالا برود و این دما موجب سخت شدن سفال و سرامیک می‌شد. اما این روش سنتی تقریباً منسوخ شده است. امروزه ما شاهد کوره‌های پیشرفته هستیم که دنیای سفالگری را تغییر داده‌اند.
اندازه و سایز کوره ‌های سفالگری متنوع است. بنابراین شما می‌توانید بدون محدودیت و براساس محل کارتان کوره‌ی مناسب را خریداری کنید. بیشتر مدل‌های کوره سفالگری خانگی دارای طبقات و قفسه‌هایی برای قرارگیری سفال‌ها و سرامیک‌ها هستند.
اگر تعداد کارهایی که انجام می‌دهید زیاد است، باید یک کوره سفالگری بزرگ خریداری کنید. اساس کار در سفالگری این است که سفال‌ها در داخل کوره با فاصله از هم قرار داده شوند. بنابراین با توجه به ظرفیت کاریتان کوره‌ی مناسب را خریداری کنید.
کوره ‌های سفالگری یک جعبه‌ی فلزی عایق شده هستند. این جعبه دارای شیارهایی است که به وسیله‌ی کویل‌های مخصوص روکش شده‌اند. جنس این کویل‌ها از آلیاژ فلزی است. نحوه کار کوره سفالگری خانگی این گونه است که کویل‌ها گرم شده و گرما را به آجر‌های نسوز منتقل می‌کنند. آجرهای نسوز باعث می‌شوند که دما مدت زمان بیشتری باقی بماند. معمولاً اجاق‌ کوره‌های سفالگری یا به صورت دستی یا خودکار کنترل می‌شود.

خرید کوره سفالگری

برای اینکه خریدی ایده‌آل و مقرون به صرفه داشته باشید، می‌بایست  در هنگام خرید کوره سفالگری به چندین عامل توجه ویژه داشته باشید. در وهله‌ی اول باید هدفتان از خرید کوره را مشخص کنید. در این صورت می‌توانید کوره‌ای متناسب با نیاز خود تهیه نمایید. شما باید به این نکته که چه اشیائی را با چه ابعادی در کوره قرار می‌دهید توجه داشته باشید. محل قرار گیری کوره، تکنیک‌های گرمادهی و مواردی از این قبیل را برای خودتان مشخص کنید. سپس کوره‌ای خریداری کنید، که بیشترین بازدهی را برای کارتان داشته باشد.

هزینه ساخت کوره سفالگری خانگی چقدر می‌شود

هزینه ساخت کوره سفالگری خانگی نسبت به کوره‌های صنعتی بسیار پایین است. این کوره‌ها در طرح‌ها و اندازه‌های متنوعی تولید و به بازار عرضه شده‌اند. قیمت کوره سفالگری خانگی و صنعتی با توجه به اندازه، امکانات و موادی که در ساخت آن به کار رفته تعیین می‌شود.

بهتر است با توجه به بودجه و صد البته نیازتان کوره‌ی مناسب را خریداری کنید. به بیانی دیگر اگر تیراژ کار شما بالا نیست یا اینکه تجربه‌ی زیادی در سفالگری ندارید کوره‌ سفالگری ارزان‌ قیمت خریداری کنید.

ادامه دارد…

4.4/5 - (12 امتیاز)
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

سلام و درود. کوره سفالگری که دماگستر بسازد ارزان تر تموم میشه یا خودمون بسازیم؟