معرفی شغل سفالگری + مزایا و معایب

معرفی شغل سفالگری

شغل سفالگری هنر شکل دادن به گِل (غالباً گل رُس) و ساختن مجسمه و ظروف مختلف است که به آنها  مجسمه‌ها و ظروف سفالین می‌گویند. این حرفه در دنیا خصوصا در کشورهای نیمه‌ی شرقی همچون کشور خودمان ایران سابقه‌ای دیرینه دارد. امروزه حتی با وجود پیشرفت تکنولوژی‌ و تولید انواع گوناگونی از ظروف و مجسمه‌های تزئینی، هنوز هم به سفالگری توجه می‌شود و این حرفه به عنوان یک شغل و منبع درآمد در بین مردم طرفداران فراوانی دارد.

در این مقاله به شغل سفالگری، فواید این حرفه در کشورمان ایران و مزایا و معایب شغل سفالگری پرداخته‌ایم. همچنین در صورتی که علاقمند به شغل سفالگری هستید به شما می‌گوییم که برای ورود به  این حرفه باید با چه مهارت‌هایی آشنایی داشته باشید. ضمن اینکه در مورد میزان درآمد حاصل از این شغل برایتان توضیح می‌دهیم. بنابراین با مطالعه‌ی مطالب زیر اطلاعات مفیدی در مورد سفالگری کسب خواهید کرد. پس لطفا تا پایان همراه ما باشید.

شغل سفالگری
معرفی شغل سفالگری


شغل سفالگری
چه فایده ای برای جامعه دارد

در مورد فواید شغل سفالگری برای فرد و جامعه نظریات مختلفی وجود دارد. برخی از مزایای سفالگری در سطح اجتماعی است. مانند تأثیر سفالگری در رونق چرخه‌ی اقتصادی و زنده نگهداشتن آداب و رسوم کهن. علاوه بر مزایای اجتماعی سفالگری می‌توان به برخی فواید فردی این حرفه نیز اشاره کرد. مزایای فردی سفالگری شامل فواید درمانی مانند کاهش استرس، تقویت عضلات دست‌ها، مچ و بازوها و فواید روحی همچون تقویت حس خلاقانه و ایجاد ایده‌های نو است.

مزیت مهم و اساسی دیگری که سفالگری برای جامعه دارد، کسب درآمد از سفالگری است. این مزیت هم در سطح فردی و هم در سطح اجتماعی می‌تواند فایده‌رسان باشد. افراد بسیاری پس از کسب مهارت‌های لازم به فعالیت در  زمینه سفالگری می‌پردازند و این حرفه به منبع درآمد و گذران زندگی آن‌ها تبدیل شده است.

آینده سفالگری در ایران

نمی‌توان یک آمار دقیق از افرادی که اکنون به شغل سفالگری مشغول هستند و یا امکان استخدام در آینده برای کسانی که دارای مهارت سفالگری هستند اعلام کرد. با این‌حال به نظر نمی‌رسد محدودیت‌های زیادی برای اشتغال به شغل سفالگری وجود داشته باشد. دلیل این امر امکان اشتغال خانگی، استقلال و عدم وابستگی این حرفه است. بسیاری از افراد پس از اینکه مهارت‌های لازم در مورد شغل سفالگری را به دست می‌آورند با راه اندازی کارگاه سفالگری خصوصی فعالیت‌های خود را در زمینه‌ی تولید ظروف سفالی انجام می‌دهند. همچنین این افراد می‌توانند در غرفه‌ های نمایشگاهی صنایع دستی که هر ساله به مناسب‌های مختلف برگزار می‌شود محصولات خود را به فروش برسانند.

چه مهارت‌هایی برای شغل سفالگری لازم است

در صورتی که قصد یادگیری هنر سفالگری را دارد باید با مهارت‌های لازم برای شغل سفالگری آشنایی داشته باشید. برای ورود به حرفه‌ی سفالگری نیازی نیست که حتما مدرک دانشگاهی داشته باشید. این هنر را می‌توان نزد استادکاران ماهر و با تجربه آموخت و به مهارت لازم برای شروع سفالگری دست پیدا کرد. با این‌حال امروزه در دانشگاه‌های هنر، واحدهای مربوط به هنر سفالگری ارائه می‌شود.

یکی دیگر از راه‌های یادگیری سفالگری مراجعه به آموزشگاه‌های صنایع دستی است. این آموزشگاه‌ها تقریباً در تمام شهرهای کشور فعال هستند و آموزش‌های لازم را به افراد علاقه‌مند به هنر سفالگری ارائه می‌دهند. با گذراندن دوره‌های آموزشی آموزشگاه‌های صنایع دستی می‌توانید وارد شغل سفالگری شوید و از طریق این حرفه درآمد‌های قابل ملاحظه‌ای به دست بیاورید.

معایب شغل سفالگری

شاید بزرگترین عیب شغل سفالگری عدم وجود بازاری منسجم و پایدار برای فروش محصولات تولید شده توسط استادکاران این حرفه باشد. همچنین باید یادآور شد که هنرمندان فعال در هنر سفالگری ساعات زیادی از وقت و انرژی خود را صرف ایده‌پردازی، شکل دهی و لعاب‌کاری سازه‌های خود می‌نمایند. بنابراین تعیین دستمزد تعیین شده و متعارف که درخور زحمات‌شان باشد حق این هنرمندان است.

حقوق و درامد شغل سفالگری

میزان درامد سفالگری چقد است؟

میزان درآمد از سفالگری به موارد مختلفی بستگی دارد. توانایی سفالگر در تولید سازه‌های با کیفیت و متفاوت قطعا تأثیر فراوانی در میزان درآمد ماهانه او دارد. باید توجه داشته باشید که قیمت محصولات مختلفی که ساخته می‌شود با هم فرق دارد و از چند هزار تومان تا مبالغ میلیونی متغیر است.

با توجه به اینکه هزینه‌های متغیر سفالگری زیاد نیست سود حاصل از این کار مناسب است. در صورتی که قصد افتتاح نمایشگاه را داشته باشید باید هزینه‌های اجاره، برق و بیمه را نیز در نظر بگیرید؛ در غیر اینصورت تمام هزینه‌هایی که می‌پردازید به علاوه‌ی سود و دستمزد،  با اتمام اثر و فروش آن به شما بازمی‌گردد.

آیا شغل سفالگری به درد من میخوره یا نه

پاسخ به این سوال که آیا شغل سفالگری به درد می‌خورد یا خیر کاملا به خود شما بستگی دارد. سفالگری هنر شکل دهی به گِل است و این کار صبر، خلاقیت، تمرکز و آرامش را می‌طلبد. بنابراین اگر خود را فردی خلاق و صبور می‌دانید که می‌توانید ساعت‌ها با دست، بازو، مچ و پایتان بر روی یک شیء گاهاً بسیار کوچک کار کنید، پس توانایی این را دارید که در زمینه‌ی سفالگری به فرد موفقی تبدیل شود.

برای ورود به بازار کار سفالگری به چه چیزی نیاز دارم

برای شروع شغل سفالگری علاوه بر داشتن هنر و مهارت در این زمینه به سرمایه و ابزار و وسایل نیاز خواهید داشت. همچنین در نظر گرفتن مکانی برای کارگاه سفالگری بخش مهمی از نیازمندی‌های ضروری این حرفه را تشکیل می‌دهد.

پس از اینکه مکان مناسب برای شروع سفالگری را انتخاب کردید باید ابزارهای مورد نیاز برای این حرفه را تهیه کنید. مهم‌ترین نیازمندی‌های شغل سفالگری شامل سفال، ابزاردستی، ابزارهای کنده کاری و شکل دهی، لعاب و رنگ‌ها، چرخ، میز کار و دستگاهی برای مخلوط کردن مواد است. در صورتی که مکانی برای نمایشگاه دارید یا اینکه قصد دارید سازه‌های خود را به افراد مختلف نشان دهید به قفسه‌هایی برای نمایش نمونه کارهایتان نیاز خواهید داشت.

همچنین شما به مبلغی برای زمانی که می‌خواهید در نمایشگاه و فستیوال‌های هنری شرکت کنید نیاز دارید. توجه داشته باشید که شرکت در جشنواره و نمایشگاه به دیده شدن شما و هنرتان کمک شایانی خواهد کرد.

 

مورد مهم دیگری که جزء جدانشدنی سفال و سفالگری محسوب می‌شود، کوره سفالگری است. در این باره دقت داشته باشید که خرید کوره سفالگری مناسب در بالا بردن کیفیت کارتان مؤثر خواهد بود. کوره‌های سفالگری قدمتی دیرینه دارند. از ابتدای اختراع کوره سفالگری تا به امروز تغییرات چشمگیری در طراحی و ساختار آن‌ها به وجود آمده است. کوره دماگستر تولید کننده جدیدترین و متنوع ترین کوره‌های موجود در بازار است. شما می‌توانید انواع کوره‌ سفالگری گازی و برقی، تنوری و صندوقی و موارد متنوع دیگر را از بزرگترین تولید کننده کوره سفالگری یعنی سایت دماگستر تهیه بفرمایید.

سخن پایانی

در نهایت اینکه سفالگری هنر دست‌های هنرمندان زبردست، ایده پرداز، خلاق و صبور است. براساس روانشناسی سفالگری اشتغال در شغل سفالگری موجب افزایش آرامش، تمرکز و ایجاد روحیه‌ی خلاقانه می‌شود. شروع به کار در این شغل بودجه‌ی چندان زیادی نمی‌خواهد. بنابراین در صورتی که به هنر سفالگری علاقه دارید با کسب مهارت و آموزش‌های لازم و اندکی صبر و حوصله می‌توانید به یک هنرمند حرفه‌ای تبدیل شوید و از هنر خود به درآمد نسبتا مناسبی نیز دست یابید.

 

4.9/5 - (11 امتیاز)
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

عالی بود . مراکزی رو برای آموزش سفالگری معرفی میکنید؟

حتما در آینده به این موضوع اشاره خواهیم کرد 🙏🏻