سفال را با چه رنگی رنگ کنیم؟ رنگ آمیزی سفال

بهترین رنگ برای سفال

یکی از پرطرفدارترین رشته‌های هنرهای تجسمی که مربوط به گروه صنایع‌دستی می‌شود، نقاشی روی سفال است. با یادگیری این هنر جذاب می‌توانید با خلق اثری هنری، ضمن پر کردن اوقات فراغت، هم برای تزئین خانه و هم هدیه به دیگران از آن استفاده کنید. حتی می‌توانید از این راه کسب درآمد داشته باشید. برای این کار ضمن داشتن علاقه و وسایل لازم باید بدانیم سفال را با چه رنگی رنگ کنیم تا طرحی زیبا و ماندگار بر روی آن نقش بسته شود.

اولین نمونه‌های نقاشی بر روی اشیاء سفالی، قدمت بسیار زیادی دارند و مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد مسیح هستند. نمونه‌های اولیه نقاشی بر روی سفال در ایران مربوط به تپه‌های سیلک کاشان است. این طرح‌ها در ابتدا ساده بودند و کم‌کم با استفاده از نقوش متنوع و استفاده از رنگ‌های مختلف با جنس‌های گوناگون، طرح‌ها زیباتر و جذاب‌تر شدند.

رنگ آکریلیک؛ بهترین نوع رنگ برای سفال

رنگ آمیزی سفال با رنگ اکرلیک
رنگ آمیزی سفال با رنگ اکرلیک – بهترین نوع رنگ برای رنگآمیزی سفال

برای رنگ کردن سفال بهترین انتخاب، رنگ‌های آکریلیک هستند؛ زیرا علاوه بر اینکه قیمت ارزانی دارند، خیلی سریع خشک می‌شوند و بادوام هستند. کار کردن با آنها ساده بوده و در آن‌ها مواد سمی به کار نرفته است.

نکته‌ای که در مورد رنگ‌های آکریلیک باید در نظر داشته باشید این است که اگر از این نوع رنگ برای ظروفی که برای خوردن و آشامیدن است، استفاده می‌کنید؛ رنگ آکریلیکی به کار ببرید که بر پایه آب باشد. درواقع رنگ آکریلیک بر پایه روغن مناسب نیستند چراکه ممکن است در آن‌ها مواد سمی به‌کاررفته باشد، اگر رنگ حاوی مواد مثل فلزات سنگین یا کادمیوم باشد، از آن‌ها برای ظروف غذایی استفاده نکنید.

رنگ سرامیکی؛ مخصوص رنگ‌آمیزی سفال

این نوع رنگ مخصوص رنگ کردن ظروف سفالی است؛ درحالی‌که رنگ‌های آکریلیک کاربردهای دیگری نیز دارند. این نوع رنگ به‌سرعت خشک می‌شود و برای رنگ کردن یک ظرف، مقدار کمی از آن موردنیاز است تا کل سطح را بپوشاند. رنگ سرامیکی در برابر ترک خوردن و لکه‌ها مقاومت دارند و درصورتی‌که لکه‌ای روی آن پدید آید به‌آسانی قابل پاک شدن است.

این رنگ‌ها به دلیل نرم بودن، چسبندگی سطحی کمی دارند و گردوغبار کمتری روی سطح سفال جذب می‌شود. لازم است بدانید این نوع رنگ گران‌تر از رنگ آکریلیک است.

 

رنگ‌روغن برای رنگ کردن سفال‌های تزئینی

رنگ روغن برای سفالگری
اسفتاده از رنگ روغن برای سفال های تزئینی

رنگ‌روغن از دوام بالاتری نسبت به رنگ آکریلیک برخوردار است، سریع‌تر خشک می‌شود و درنهایت نتیجه رنگ‌آمیزی بهتری ایجاد خواهد شد. این رنگ‌ها معمولاً ضدآب هستند. این نوع رنگ به دلیل وجود مواد سمی در آن، برای رنگ کردن ظروف تزئینی سفالی توصیه می‌شود.

 

اسپری رنگ؛ سریع‌ترین روش برای رنگ کردن سفال

یکی دیگر از روش‌های رنگ کردن سفال، استفاده از اسپری رنگ است. بطری‌های اسپری رنگ با سرعت زیاد منطقه وسیعی را پوشش می‌دهند. همچنین ماندگاری و دوام بالایی دارند. با استفاده از اسپری رنگ به‌راحتی می‌توانید گوشه‌های ظرف سفالی که با قلم‌مو رنگ‌آمیزی نشده‌اند را رنگ کنید. همچنین رنگ‌های اسپری، بافتی براق و صاف را روی بدنه سفال ایجاد می‌کنند.

درصورتی‌که از اسپری رنگ برای رنگ کردن ظروف سفالی غذا استفاده می‌کنید، به مواد تشکیل‌دهنده آن دقت داشته باشید. در ضمن هنگام استفاده از اسپری رنگ، توجه داشته باشید که از عینک و ماسک برای محافظت از چشم و صورت خود استفاده کنید تا مواد شیمیایی آن به شما آسیب نرساند.

فروشگاه دما گستر، انواع کوره‌ سفالگری را با بالاترین کیفیت در اختیار شما هنردوستان و هنرجویان عزیز رشته سفالگری قرار می‌دهد تا همواره در جهت خلق ایده‌های خود موفق باشید.

4.1/5 - (18 امتیاز)
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مرسییییی. خیلی کاربردی و مفید