ارتباط سفالگری با معماری و هنر + معرفی خانه سفالی

سفال و معماری

دو هنر تاثیر گزار که از آغاز پیدایش انسان بر روی کره ی زمین وجود دارد ، معماری و سفالگری می باشد . هنر سفالگری به گونه ای می باشد که شخص از طریق ساخته ی ذهنی خود (یک ایده ) و ساختن آن در واقعیت میتواند از آن بهره مند شود ولی معماری خود دنیایی شگرف برای نشان دادن طرز تفکر با در نظر داشتن فرهنگ ،اقلیم، مصالح و….می باشد . با ترکیب سفالگری و معماری می توان دروازه هایی از ایده و هنر را گشود و محصولاتی را با این دو علم خلق کرد .

به عنوان مثال اگر تناسبات برای حجم و پلان مد نظر ،  مورد بررسی قرار نگیرد می تواند باعث آسیبی جدی و یا حتی تخریب ساختمان شود . در سفالگری هم به همین شکل می باشد در صورت ناهماهنگی سفال می تواند باعث زشتی و نافرم شدن کار بشود و یا حتی باعث خراب شدن کار شود( چه در زمان خیس بودن و یا حتی ممکن است زمانی که درکوره باشد این اتفاق رخ دهد )

سفال چیست

در واقع سوالی که بیشتر مطرح میشه اینگونه است: سفال چیست و از سفال در چه زمینه ای در ساختمان و دکوراسیون داخلی می توان استفاده کرد؟ درواقع سفال یکی از ساختنی های مهم انسان می باشد که از گل رس ساخته می شود. عموما همه ی افراد دست سازه های سفالی قدیمی را مشاهده کرده اند . اجسام سفالی که از گل رس ساخته می شوند و در دمای بالا پخته می شوند ، مدت  بسیار طولانی پایداری خود را (حتی در زیر خاک) می توانند حفظ کنند. همانند باستان شناسانی که در حفاری ها اجسام سفالی کشف می کنند.

با اختراع شدن سفال تحول بزرگ و عظیمی در زندگی انسان بوجود آمد .. با استفاده از سفال اجسام بسیار متفاوت و متنوعی را می توان خلق کرد . با استفاده از سفال می توان بسیاری از اجسام از جمله گلدان ، ظروف و اشیاء تزیینی را به آسانی با استفاده از مهارت دست تولید کرد .یکی دیگر از کاربردهای سفال استفاده از آن در ساختمان می باشد که علاوه بر حوزه ی تزیینات ساختمانی می توان به عنوان آجر سفالی از آن استفاده کرد. به سفالی که در کوره پخت شود گاها سرامیک هم اطلاق می شود .

برای مطالعه بیشتر در  زمینه سفال و سفالگری به مقاله سفالگری چیست مراجعه فرمایید.

 

پیشرفت سفالگری و ارتباط سفالگری با معماری

با توجه به اینکه در دوره های اسلامی و یا حتی در دوره های متاخر استفاده از سفال در ساختمان ها و بناهای آن دوره چشم گیر بود ، به طوری که در قسمت های مهمی از فضاهای شهری و معماری ساختمان ها از سفال ( ماده ی محبوب ) استفاده می کردند . در قسمت مرکزی کشور زیر گرمای شدید آفتاب در کویر و همینطور در شمال کشور ( شهر باران ها ) رنگ های گرم آجر و سفال قسمتی از سلیقه ی فرد ایرانی را نشان می دهد .

اجسام سفالی باستانی ایران صرفا در زمینه ی گلدان ، کاسه و کوزه نبوده است . در دوره ی تاریخی کشورمان ایران ، هنرمندان، افراد و کودکان با استفاده از گل سفالگری، آثاری را بوجود آوردند که بسیار زیبا و بی‌نظیر بوده است . بعضی از این آثار هنری هنوز هم در کشورمان وجود دارند . رنگ های زیبا، شاد و گرم آن، نماد ایرانی در دیده ی جهان می باشد . استفاده از سفال لعابدار علاوه بر دوره هخامنشی ، در دوره های اشکانی و ساسانی نیز مورد استفاده قرار گرفته بود . از عهد سوم هجری قمری دوره ای بدیع در هنر سفالگری ایران شروع شد و تا عهد  11 هجری قمری ادامه داشت . درتمام مدت این دوره ، هنر سفالگری به بالاترین درجه از دید کامل شدن ابزار و روش های ساخت و حرفه ی لعاب سازی و متنوع بودن رنگ ها و فرم ظروف رسید .

کاربرد سفال در دکوراسیون داخلی

سفال کاربرد زیادی در دکوراسیون داخلی دارد که این هنر بر روی تابلو سفال انجام می گیرد . که در رنگ ها و طرح های متفاوت با سبک های مختلف سنتی و مدرن قابل اجرا می باشد که باعث زیباتر شدن دکوراسیون می  شود .

ظروف سفالی
می توان از نقش های برجسته در دیوار های داخلی و خارجی ساختمان استفاده کرد و همچنین در قسمت های همگانی آپارتمان ها مانند لابی ، برای زیباتر کردن فضا از نقش برجسته بر روی دیوار و یا تابلو های سفال نقش برجسته قابل اجرا می باشد . با توجه به استقبالی که از تابلو های سفال در دکوراسیون داخلی و خارجی شده است استفاده از سفال بیش از گذشته در طراحی ها مد نظر کارفرمایان قرار می گیرد . در ادامه با ما همراه باشید تا با هنر سفال و سفالگری و کاربرد آن در دکوراسیون های داخلی و خارجی بیشتر آشنا شوید .

استفاده از سفال نقش برجسته در دکوراسیون داخلی

به علت هزینه ی کم سفال ، مدت هاست که ازسفال نقش برجسته  درطراحی های داخلی استفاده می شود ومی تواند برای هر کسی به صورت اختصاصی طراحی و ساخته شود .
و علاوه  بر هزینه ی کمی که برای نقش برجسته در طراحی داخلی دارد ، دسترسی آسان به مواد اولیه آن ( سفال ) و تغییرات چشمگیری که در نمای داخلی منازل ایجاد می کند بسیار حائز اهمیت است .

کاربرد سفال و سرامیک در طراحی داخلی رستوران در نابو ، شهر نیویورک

در قسمتی از این رستوران ، بخشی که مجموعه ای بیش از 70 کوزه ی سفالی ، در دو قفسه ی باز که برای جداسازی فضا در این رستوران به کار رفته است و از زمین تا سقف ارتفاع دارند را پر کرده اند . این کوزه ها که از سفال ( خاک رس طبیعی ) ساخته شده اند که به جهت یادبود و به افتخار سنت سفالگری درجنوب مرکزی ژاپن رایج است ساخته شده اند ، هر کوزه به تنهایی با استفاده از قلم مو تزیین شده اند و همچنین داخل کوزه ها ، لعابدار ساخته شده تا در صورت نیاز بتوان از آن ها به طور کاربردی استفاده شود .

معماری متفاوت و خاص بزرگترین خانه ی سفالی جهان درکشور کلمبیا

ساختمان های سفالی در دنیا با شیوه و سبک متقاوتی خلق می شوند به این دلیل مورد توجه افراد زیادی در جهان قرار می گیرند .در این قسمت تصاویری از متفاوت ترین و بزرگترین خانه ی ساخته شده از سفال را در جهان مشاهده می کنید که در خلق آن ایده ی جالبی به کار گرفته شده است .

سازنده خانه سفالی

این خانه ی سفالی واقع شده در روستایی کوهستانی نزدیک شمال بوگوتای کلمبیا و به دست معماری کلمبیایی به نام اکتاویو مندوزا طراحی و ساخته شده است . هدف او از طراحی این خانه ، معرفی عنصر هایی بود که در طبیعت وجود دارد که به جهت زندگی راحت تر انسان ها می توان از آن استفاده کرد . در این خانه علاوه بر اینکه اکثر اجزا و اشیا داخل آن با سفال ساخته شده است ، پنلهای خورشیدی را که برای تامین روشنایی و گرمای آن ایجاد شده است را می توان از قابلیت های دیگر این خانه دانست .

ویدئو معرفی خانه سفالی

نمایی از داخل خانه سفالی

اتاق خواب خانه سفالی

خانه سفالی نمای خارجی

سرویس بهداشتی خانه سفالی و

نمای داخلی خانه سفالی

سخن پایانی

با توجه به اینکه نخستین دست سازه های مردمان ایران اجسام سفالی و سفال بوده و همینطور معماری که یک فعالیت هنری وفنی می باشد و برای خلق یک فضا تزیینات را در خود میگنجاند ، بر این اساس می توان بیان کرد که امروزه با تلفیق این دو هنر ( معماری و سفالگری ) می توان آثاری ارزشمند و منحصر به فرد را در دکوراسیون داخلی و خارجی ایجاد کرد .

5/5 - (6 امتیاز)
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها