یک تکینک آسان برای ترمیم ظروف سفالی در خانه

ترمیم ظرف سفالی

ترمیم ظروف سفالی مهارتی است که یادگیری آن برای علاقه‌مندان به این ظروف زیبا و ظریف لازم و ضروری است. ظروف سفالی و سرامیکی جزء اشیاء شکستنی و گاهاً گران‌قیمت هستند. این ظروف مانند هر شیء شکستنی دیگری ممکن است شکسته یا اینکه لب پر شوند. کسانی که نمی‌دانند چگونه ظروف سفالی را ترمیم کنند به احتمال زیاد به محض مشاهده‌ی لب پریدگی یا شکستگی آن‌ها را دور می‌اندازند.

کاملا واضح است که جایگزین کردن ظروف دیگر با پرداخت هزینه‌های بیشتر همراه است. اما با یادگیری روش ترمیم ظروف سفالی در خانه می‌توانید بدون متحمل شدن پرداخت هزینه، از ظروف خود مثل روز اول استفاده کنید.

در این مطلب به شما یاد خواهیم داد که چگونه ظروف سفالی شکسته را در خانه تعمیر کنید. همچنین اگر از علاقه‌مندان به ساخت ظروف سفالی هستید و قصد خرید وسایل سفالگری مثل کوره سفالگری را دارید، پاراگراف انتهایی این مقاله برای شما نوشته شده است.  پس لطفاً تا پایان مقاله همراه ما بمانید.

ترمیم سفال با چسب

مراحل مرمت ظروف سفالی شکسته با استفاده از چسب

بسیاری از افراد ممکن است فکر کنند یک ظرف سفالی شکسته شده دیگر به درد نمی‌خورد و آن را دور بیندازند. با آموزش روش ترمیم ظروف سفالی شکسته با استفاده از چسب، ظروف سفالی شما مثل روز اول قابل استفاده خواهد بود. برای انجام این کار باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

در اولین گام برای چسباندن و ترمیم ظروف سفالی باید ظرف مورد نظر کاملاً تمیز شود؛ چراکه اگر گرد و غباری بر روی قطعات وجود داشته باشند، خاصیت چسبندگی چسب را کم می‌کند. بنابراین باید قطعاتی که شکسته‌اند را شستشو دهید و سپس به صورت کامل خشک کنید.

در قدم دوم باید کل قطعات شکسته شده را کنار هم بگذارید و شکل ظرف را کامل کنید. این مورد زمانی که قطعات شکسته شده زیاد است اندکی سخت‌تر است. در هر حال شما باید کل قطعات را بر روی یک تکه پارچه تمیز کنار هم بگذارید و شکل مورد نظر را کامل کنید. در این صورت هنگام چسب زدن به مشکل بر نمی‌خورید.

در مرحله‌ی سوم باید بر روی سطح قطعات شکسته شده چسب بزنید و آنها را به هم متصل کنید. نحوه چسب زدن بر روی تکه‌های سفال باید با دقت انجام شود. مثلاً اینکه دقت کنید چسب مورد استفاده بیرون زدگی نداشته باشد. جهت ظرافت بیشتر می‌توانید از سرنگ استفاده کنید. یا اینکه تکه کاغذی را به چسب آغشته کرده و سپس به قطعات سفال بزنید. در نهایت اگر باز هم بیرون زدگی چسب وجود داشت، به کمک یک پارچه‌ی مرطوب شده با آب یا الکل می‌توانید چسب اضافی را پاک کنید.

در آخرین مرحله و پس از چسباندن قطعات به هم باید ظرف را در معرض هوا قرار دهید تا چسب به خوبی خشک شود.

چسب ترمیم سفال

ترمیم سفال ترک خورده

ترک روی سفال در دو حالت ایجاد می‌شود. مورد اول زمانی است که ظرف سفالی بر اثر ضربه شکسته نشده اما ترک‌هایی بر روی آن ایجاد شده باشد. در حالت دوم ترک‌ها پس از ترمیم ظروف سفالی و چسباندن قطعات شکسته شده به هم ایجاد می‌شوند.

برخی از افراد با ترک‌های واضح روی ظروف سفالی مشکلی ندارند و  هم همچنان از ظروف ترک خورده سفالی استفاده می‌کنند. اما کسانی هم هستند که دوست دارند شکل و ظاهر ظرفشان شبیه به روز اول شود. اگر از دسته‌ی دوم هستید، برای ترمیم ظروف سفالی باید دو مرحله‌ی دیگر را که در ادامه ذکر می‌کنیم انجام دهید.

برای ترمیم ترک ظروف سفالی کافیست که قسمت‌های ترک خورده را سنباده بزنید تا یک دست شود. پس از آن با استفاده از رنگ و تکنیک‌های نقاشی طرح‌های زیبایی بر روی ظرف ایجاد کنید. در این صورت ظاهر ظرف شما حتی از روز اول هم زیباتر خواهد شد.

بهترین چسب برای چسباندن ظروف سفالی

چسب‌های متنوعی در بازار وجود دارند که از آن‌ها برای چسباندن ظروف سفالی استفاده می‌شود. از جمله چسب چوب، چسب  3 2 1 ، چسب دوقلو، چسب اپوکسی و چسب سوپر چسب‌هایی هستند که برای چسباندن سفال استفاده می‌شوند.

البته باید در هنگام خرید چسب دقت کنید. بهترین چسب برای سفال چسبی است که با خاک رس سازگاری داشته باشند. زیرا اگر چسبی که استفاده می‌کنید از نوع چسب‌های خورنده باشد، ظرف یا شیء سفالی شما را خراب می‌کند.

 

نکات مهمی که در هنگام مرمت ظروف سفالی با چسب باید رعایت کنید

در این بخش چند مورد مهم که باعث می‌شود کار ترمیم ظروف سفالی به خوبی انجام شود را ذکر کرده‌ایم.

  • برای جلوگیری از احتمال آسیب دیدن ناشی از قطعات تیز اشیاء سفالی در هنگام مرمت ظروف سفالی حتما از دستکش استفاده کنید.
  • استفاده از دستکش برای ایمنی دست در برابر مواد شیمیایی موجود در چسب نیز توصیه می‌شود.
  • از چسب‌هایی استفاده کنید که با خاک رس سازگاری داشته باشند.
  • پس از ترمیم ظروف سفالی آن‌ها را در معرض حرارت قرار ندهید. زیرا ممکن است دوام و مقاومت قبلی را نداشته باشند.
  • اگر از ترک‌های پس از چسباندن ظرف سفالی خوشتان نمی‌آید حتما از چسب‌هایی استفاده کنید که بعداً بتوانید رنگشان کنید.
  • بهتر است چسب را متناسب با نوع آسیب ظروف انتخاب کنید. مثلا اگر ظرف شما فقط لب‌پر شده است چسب‌های پرکننده‌ی شکاف یا فیلر گزینه‌ی مناسبی هستند.

 

ساخت ظروف سفالی مهارتی زیبا و آرامش بخش است که امروزه بسیاری از افراد به آن علاقه‌مند شده‌اند. برای ساخت اشیاء سفالی لوازم مختلفی نیاز است. یکی از وسایل مورد نیاز برای این هنر باستانی و سنتی کوره‌ سفالگری است. امروزه انواع کوره پخت سفال در ابعاد و اندازه‌های مختلف وجود دارد. همچنین نوع انرژی مصرفی این کوره‌ها و محلی که باید نگهداری شوند، متفاوت است. بنابراین در هنگام خرید کوره سفالگری باید به این موارد دقت کنید. برای مثال کوره سفالگری خانگی با کوره سفاگری صنعتی تفاوت دارد.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم یک تکنیک ساده برای ترمیم ظروف سفالی را به شما آموزش بدهیم. به این صورت که می‌توانید با استفاده از چسب مناسب  ظرف شکسته سفالی خود را به هم بچسبانید و از آن استفاده کنید. البته همانطوری که ذکر کردیم باید به نوع چسب مورد استفاده دقت کنید و در هنگام چسباندن نیز به نکات ایمنی و ظریف‌کاری‌های لازم اهمیت دهید. همچنین در صورتی که تمایل به خرید کوره سفالگری دارید میتوانید با استفاده از شماره های زیر جهت مشاوره و یا خرید اقدام کنید.

4.4/5 - (20 امتیاز)
5 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

سلام. بهترین چسب برای چسباندن سفال شکسته چیست ؟

سلام و درود. ممنون . عالی بود و کاربردی. مرسی از بچه های دماگستر

من چند باری با چسب ۱.۲.۳ انجام دادم و نتیجه گرفتم. اینم بگم که بستگی به نوع آسیبدیدگی داره.