مهم‌ترین نکات و ترفندهای سفالگری که باید بدانید 🪄

ترفندهای سفالگری به شما کمک می‌‌کند یک اثر زیبا و بی‌نقص خلق کنید. اگر به سفالگری علاقه دارید و دوست دارید آثار زیبا و بی‌نظیری بسازید و ساعت‌ها وقت خود را صرف ادیت کردن نکنید، با من همراه باشید تا شما را با چند نکته و ترفند سفالگری جالب آشنا کنم.

هنر سفالگری چیست؟

در هنر سفالگری خاک رُس را به اشیاء مختلفی تبدیل می‌کنند. سپس این اشیاء را در داخل کوره سفالگری گذاشته و در معرض حرارت قرار می‌دهند و به سفال تبدیل می‌کنند. اشیاء ساخته شده با سفال را سفالینه می‌گویند. این اشیاء که به صورت ظروف، مجسمه‌ و اشیاء مختلف دیگر هستند در زندگی روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرند. ظروف سفالی لعاب دار سالیان درازی است که جزئی از لوازم مورد استفاده در زندگی انسان‌ها هستند. این ظروف از طرح‌ها و اشکال زیبایی برخوردارند. علاوه بر اینها به دلیل عدم استفاده از مواد شیمیایی در ساخت ظروف سفالینه، استفاده از آن‌ها برای سلامتی بدن انسان نیز مفید است. در مقاله سفالگری چیست به این موضوع به شکل کامل اشاره کردیم.

حتما مقاله سفالگری چیست؟ را ببینید.

تاریخچه سفالگری

سفالگری یکی از هنرهای باستانی و ارزشمند است. این هنر در بیشتر نقاط جهان پیشینه‌ای قدیمی دارد. قدیمی‌ترین آثار کشف شده مربوط به مناطق شرقی کره‌ی زمین همچون ایران، چین و … غیره است.. آثار سفالینه‌ی قدیمی بسیار ساده بوده و تقریبا بدون هیچ گونه ابزاری ساخته می‌شدند.

ظروف و سایر اشیاء سفالی از گذشته تا به امروز دستخوش تغییرات فراوانی بوده است. رفته رفته ابزارها، ترفندهای سفالگری و مواد خام مورد استفاده در سفالگری تغییر کردند و این امر باعث ایجاد تحولات چشمگیر در اشیا سفالی شده است.

نمایی از وسایل سفالی

انواع تکنیک سفالگری

امروزه هنرمندان از تکنیک‌ها و ترفندهای سفالگری متعددی استفاده می‌کنند و آثار فوق‌العاده‌ جذابی را خلق می‌نمایند به کارگیری این نکات کمک می‌کند تا کار سفالگری شما راحت‌تر پیش برود.

تراز کردن قالب با استفاده از ساپورت

اگر تاکنون از سلفون جهت تراز کردن قالب‌های گچی استفاده می‌کردید دیگر این کار را کنار بگذارید و از ساپورت برای تراز کردن استفاده کنید. هرچند که سلفون‌ از چسبیدن گِل به قالب جلوگیری می‌کند. اما مزیتی که ساپورت نسبت به سلفون دارد این است که پس از خشک شدن، گل کاملا صاف است و برخلاف سلفون هیچگونه ردی از خود به جای نمی‌گذارد و به راحتی از گل جدا می‌شود.

وازلین همه کاره را فراموش نکنید

وازلین کاربردهای زیادی دارد و اتفاقاً یکی از ترفندهای سفالگری که قصد داریم در این مقاله بیان کنیم هم به شمار می‌آید. احتمالاً شما هم با مشکل چسبناک شدن درب قوطی‌های لعاب و یا قوطی چسب‌ها مواجه شده باشید. باز و بسته کردن درب چسبناک این قوطی‌ها در هنگام کار کردن آزار دهنده است. یک راهکار  جالب این است که یک لایه وازلین در داخل درب قوطی‌ها بزنید. این کار باعث می‌شود که درب‌ قوطی‌ها دیگر چسبنده نشود و به راحتی بتوانید آنها را باز و بسته کنید.

از قالب گونیایی استفاده کنید

اگر حالت دادن به گل برای ساختن ظروف مربعی شکل برایتان دشوار است. یکی از ترفندهای سفالگری جالب برای این کار استفاده از قالب گونیایی است. نحوه‌ی ساختن قالب گونیایی بسیار آسان است کافیست چند مرحله‌ی زیر را انجام دهید.

  • چند تکه تخته چندلا با اندازه (2/1 اینچی) تهیه کنید.
  • این تخته‌ها را با اندازه‌ی حدودا 12 تا 15 اینچ و به صورت زاویه‌ی قائم ببرید.
  • انتهای قطعات بریده شده را با کمک گیره به هم متصل کنید. (باید از یک عدد گیره‌ی 15 اینچی و یک عدد گیره‌ی 14 اینچی استفاده کنید)
  • در مرحله‌ی بعدی قطعات را به وسط گوشه‌های قالب گونیایی متصل کنید. در این مرحله باید دو تخته چندلا را در فضای خالی و گِل را در قسمت بالا قرار داده و گل را به میزانی که می‌خواهید ضخیم باشد پهن کنید. سپس برای اینکه قطعات به هم متصل شوند یک قطعه اضافه را روی قالب قرار بدهید.
  • مرحله‌ی قبل را برای چهار گوشه کار تکرار کنید تا ظرفی چهارگوشه و منظم به دست بیاورید.

صرفه جویی در هزینه سفالگری

یکی دیگر از ترفندهای سفالگری صرفه جویی در هزینه‌های آن است. اقدامی که می‌تواند تا حد زیادی به مصرف بهینه‌ی آب و گل کمک می‌کند بازیافت گل سفالگری است. یک استادکار ماهر باید از گلی که به داخل کوره نرفته است حداقل دوبار استفاده کند. برای این کار شما می‌توانید دوریخت‌های کار را با آب اسپری کنید و در داخل کیسه‌ی پلاستیکی به مدت 24 ساعت نگهدارید. پس از این مدت گل‌ها دوباره آماده‌ی مصرف خواهند شد.

طرح سفالگری جدید و به روز ایجاد کنید

اکثر استادکاران کار با لعاب‌های سرامیکی را بسیار دوست دارند. در اینجا یکی از ترفندهای سفالگری که کمک می‌کند طرح‌های شما به روز و جدید باشد را بیان می‌کنیم.

  • از هر کدام از رنگ‌هایی که قصد دارید برای لعاب‌کاری ظرف مورد نظر استفاده کنید مقداری را در فوم اصلاح بریزید.
  • در مرحله‌ی بعد رنگ‌ها را با کمک قلم مو به اطراف پخش کنید.
  • در مرحله‌ سوم ظرف مورد نظر را به صورت وارونه بر روی فوم اصلاح قرار دهید. سپس باید با دقت و به آرامی طوری که کاسه کاملا خیس نشود فوم اصلاح را بشویید. در پایان خواهید دید که یک طرح رگه دار زیبا بر روی کارتان ایجاد شده است.

 

ترفند های سفالگری

 

از قالب بادکنکی را هم برای شکل دادن هم برای لعاب کاری استفاده کنید

راهکار جالب دیگری که در این قسمت از مقاله ترفندهای سفالگری بیان می‌کنیم برای زمانی که بخواهید یک گلدان یا کوزه را با دو رنگ مجزا لعاب کاری کنید، مناسب است. یعنی قسمت داخلی کوزه یا گلدان یک رنگ باشد و قسمت خارجی رنگی دیگر. در این مواقع یک بادکنک می‌تواند به دردتان بخورد. به این صورت که بادکنک لاستیکی را باد کنید و داخل دهانه گلدان قرار دهید. توجه داشته باشید که میزان باد کردن بادکنک مهم است و باید از دهانه‌ی گلدان بیشتر باشد. بعد می‌توانید ظرف را داخل لعاب مورد نظر قرار دهید و پس از لعاب دار شدن کامل ظرف می‌توانید بادکنک را بترکانید.

یکی دیگر از کاربردهای بادکنک برای مواقعی است که می‌خواهید یک شکل کروی ایجاد کنید. به این صورت که بادکنک را باد کرده و گل را به دور بادکنک شکل بدهید. و زمانی که خشک شد بادکنک را بترکانید.

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم چند نکته و ترفند سفالگری که می‌تواند در آسان تر شدن کار سفالگری به شما کمک کند را بیان کنیم. امیدوارم مطالب بالا برایتان مفید بوده باشد.

5/5 - (4 امتیاز)
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چقدر قشنگ و زیبا بود. مرسی