سفالگری و تکنولوژی در سال 2023

technology pottery

سفالگری و تکنولوژی دو مفهوم در ظاهر متفاوت هستند. اما در عصر کنونی این دو واژه با یکدیگر عجین شده‌اند. در واقع پیشرفت تکنولوژی بر روی سفالگری نیز تأثیرات فراوانی داشته و آن را از حالت سنتی و معمولی خارج کرده است. در ادامه‌ی این مقاله ضمن توضیحی مختصر در مورد سفالگری در مورد تأثیرات تکنولوژی بر سفالگری صحبت کرده‌ایم. بنابراین اگر به کسب اطلاعات درباره‌ی موارد فوق‌الذکر علاقه‌مند هستید تا پایان این مقاله کوتاه با ما همراه باشید.

تعریف سفالگری

سفالگری هنر شکل دادن به خاک و تبدیل آن به اشیاء مختلف است. مواد اصلی مورد استفاده در سفالگری خاک رُس است که به کمک دست یا با استفاده از چرخ سفالگری به اشکال مختلف تبدیل می‌شود. رایج‌ترین اشیاء ساخته شده با سفال ظروفی با اشکال گوناگون هستند که به آنها ظروف سفالینه گفته می‌شود. ظروف ساخته شده با خاک رُس در معرض حرارت قرار می‌گیرند و سخت و محکم می‌شوند. همچنین این ظروف لعاب کاری شده و می‌توان از آن‌ها برای سرو غذا و نوشیدنی و یا حتی پخت غذا استفاده کرد.

قبل از اینکه سفالگری و تکنولوژی با هم درآمیزند این حرفه یک هنر سنتی بود که در آن سفالگر با دستان هنرمند و ماهرانه‌ی خود و با کمک چرخ سفالگری اشیاء گوناگونی را تولید می‌کرد. در حال حاضر تکنولوژی موجب تغییرات اساسی در سازوکار سفال و سفالگری شده است. لازم به ذکر است که تحول در سفالگری به عصر تکنولوژی محدود نمی‌شود و این حرفه از آغاز تاکنون همواره دستخوش تغییراتی بوده و در برهه‌های مختلفی از زمان حالت ابتدایی خود را از دست داده است.

مقاله سفالگری چیست  را از دست ندهید

ایران + سفالگری = ارتباط دیرینه 

سفالگری در ایران قدمتی دیرینه دارد. بر اساس آخرین شواهد و یافته‌های باستان‌شناسان در حدود 8 هزار سال پیش در ایران اشیاء سفالینه ساخته می‌شدند. اشیاء و ظروف سفالی کشف شده در مناطق قدیمی ایران مربوط به دوره‌های مختلفی از تاریخ است. این اشیاء ظاهر متفاوتی دارند که نشان از طریقه‌ی ساخت متفاوت آن‌ها در دوره‌های مختلف تاریخی است. لازم به ذکر است که پیشینه سفالگری در بخش‌های مختلفی از جهان از جمله جنوب چین به 20 هزار سال قبل بازمی‌گردد. تغییر شکل اشیاء سفالی در طول زمان از تحولات دائمی و مداوم حرفه سفالگری خبر می‌دهد.

سفالگری و تکنولوژی؛ تغییرات مستمر تا رسیدن به تکنولوژی کنونی

بدیهی است که تکنولوژی بر تمام مسائل جهان تأثیرات قابل ملاحظه‌ای داشته و سفالگری نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. در واقع بشر به تغییرات دائمی نیاز دارد به همین دلیل حتی سنتی‌ترین حرفه‌ها نیز با ترکیب تکنولوژی می‌توانند به نحو بهتری در خدمت نیازهای انسان امروزی قرار بگیرند.

سفالگری و تکنولوژی

در ادامه مهم‌ترین تغییراتی که از زمان آغاز سفالگری تا رسیدن به سفالگری و تکنولوژی کنونی رخ داده است را ذکر کرده‌ایم. قبل از هر چیز باید یادآور شویم که شکل ابتدایی اشیاء سفالینه بسیار ساده بوده و حتی می‌توان گفت دارای اشکالی بسیار نامنظم و بدون طرح و نقش بودند. اگر نقش و نگاری هم وجود داشت نامفهوم بوده و بیشتر به صورت طرح‌هایی از حیوانات است. همچنین در این دوره کوره‌ سفالگری وجود نداشت و اشیاء سفالی در داخل آتش پخته می‌شد.

کوره و چرخ سفالگری دو اختراع مهم در هنر باستانی سفالگری

قبل از اینکه سفالگری و تکنولوژی به شکل کنونی درآید دو اختراع مهم در این حرفه ایجاد شد و آن ساخت کوره سفالگری و چرخ سفالگری است. چرخ سفالگری اولین بار در حدود 3500 سال پیش از میلاد به شکل ساده و ابتدایی اختراع شد. اختراع این وسیله موجب تغییر شکل سفالینه به اشکال منظم با طراحی‌ و حکاکی‌های برجسته شد. بعدها چرخ‌های سفالگری برقی جایگزین چرخ‌های دستی شدند. چرخ سفالگری برقی موجب افزایش سرعت و راحتی کار استادکاران شده است.

پیشرفت تکنولوژی و تأثیرات آن در سفالگری

گسترش روز افزون تکنولوژی بر روی حرفه سفالگری نیز تأثیر گذاشته است و این هنر را تا حدود زیادی از حالت سنتی و اولیه‌ی خود خارج کرده است. تلفیق تکنولوژی و سفالگری موجب ایجاد تغییرات گسترده در مواد اولیه سفالگری و ابزارهای مورد استفاده در این حرفه شده است. به طوری که سرعت، دقت، کیفیت و قیمت تمام شده ظروف، مجسمه و اشیاء سفالی دیگر را تحت تأثیر قرار داده است.

 

معرفی نرم افزار طراحی سفالگری

در گذشته طراحی و شکل اشیاء سفالینه برگرفته از طرح و مدل ذهنی سفالگر بوده است. سفالگر گاهی ساعت‌ها وقت صرف می‌کرد تا طرح مورد نظر خود را تکمیل کند.  اما امروزه  اپلیکیشن‌های متعددی ساخته شده است که به هنرمند سفالگر کمک می‌کنند تا قبل از ساختن اشیاء سفالی ایده‌های ذهنی خود را به صورت سه بعدی و از طریق نرم افزار ایجاد کند. این امر باعث افزایش سرعت، دقت و ظرافت در کار سفالگری شده است. همچنین استادکار می‌تواند تصویر سه بعدی اثر خود را در کامپیوتر مشاهده کرده و در صورتی که نقص و ایرادی در کار وجود داشته باشد، آن را رفع نماید.

PotterDraw

PotterDraw اسم نرم افزاری است که به شما کمک میکند تا طراحی و آنچه در ذهن خود دارید را قبل از پیاده سازی در فضای واقعی و با استفاده کامپیوتر آنرا به صورت مجازی پیاده سازی کنید. نرم افزار طراحی سفال به شما این امکان را میدهد تا به شکل تخصصی روی محصول ذهنی خود کار کنید و به جزئیات آن کاملا اشراف داشته باشید.

دانلود نرم افزار طراحی سفالگری

 

معرفی بازی سفالگری

بازی سفالگری برای اندروید

این بازی که برای گوشی های اندروید و IOS منتشر شده است، این امکان رو به شما میدهد تا با کمی خلاقیت و زمان گذاشتن میتوانید محصول نهایی خودتون رو داخل گوشی شخصی خود ببینید. این بازی سفالگری به کاربرا این امکان رو میدهد تا ایده و چیزی که در درون ذهن خود دارند را به محصول نهایی تبدیل کنند و آنرا حتی بفروشند. البته در فضای بازی 🙂 . بازی Let’s Create! Pottery Lite که تا کنون بیش از 50 میلیون بار دانلود شده است میتواند یکی از راه های علاقمند شدن به صنعت سفالگری به شیوه و سبک مدن باشد. برای دانلود بازی سفالگری میتوانید از لینک های زیر استفاده کنید.

دانلود بازی سفالگری برای اندروید – Let’s Create! Pottery Lite

دانلود بازی سفالگری برای IOS آیفون – Let’s Create! Pottery 2

 

تلفیق تکنولوژی و سفالگری؛ افزایش ایمنی سفالگر

یکی از مواردی که می‌توان آن را از تاثیرات تکنولوژی و سفالگری به شمار آورد افزایش ایمنی و کاهش خطرات جانبی حین کار است. محیط کار سفالگری سنتی امنیت زیادی نداشت و خطرات جانبی افراد را تهدید می‌کرد.

ابزارهای جدید سفالگری؛ افزایش سرعت سفالگر

ابزارها و دستگاه‌های جدیدی به واسطه‌ی ترکیب سفالگری و تکنولوژی وارد حرفه‌ی سفالگری شده است. این ابزار و دستگاه‌ها علاوه بر اینکه دقت بالایی دارند سرعت کار سفالگر را نیز افزایش داده‌ا‌ند. آثار سفالی نوین از طرح و نقش‌های بهتر و جذاب‌تری برخوردارند.

همانطور که می‌دانید ماده‌ی اصلی مورد استفاده در سفالگری خاک رُس است. اما امروزه مواد دیگری به گِل رس اضافه می‌شود. این مواد علاوه بر زیبایی موجب افزایش کیفیت و دوام بیشتر آثار سفالی جدید نسبت به سفالینه‌های قدیمی شده است.

به‌طور کلی می‌توان گفت که امروزه  تلفیق تکنولوژی و سفالگری در تمامی مراحل سفالگری از تولید و آماده‌سازی گرفته تا پولیش و بسته‌بندی نمایان است. تکنولوژی و ابزارهای نوین باعث شده است که  آثار سفالینه‌ با کیفیت‌ بهتری تولید شود. اشیاء سفالینه در حال حاضر از طرح و رنگ‌های جذاب‌تری نسبت به گذشته برخوردار است. همچنین بهره‌مندی از ابزارهای جدید سفالگری سرعت کار استادکاران را بیشتر کرده است ضمن اینکه کار در محیط امن‌تر باعث ایجاد آثاری زیبا و جذاب شده است.

ادامه دارد…

 

4.7/5 - (4 امتیاز)
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

عالی بود. ممنون