آموزش آینه کاری روی سفال

آموزش آینه کاری

موضوع این مقاله آموزش آینه کاری روی سفال است و ما قصد داریم در چند مرحله این هنر زیبا و جذاب همراه با درآمد این شغل را به شما یاد بدهیم. آینه کاری هنری قدیمی است که از دوران ساسانیان در ایران رواج داشته است. برای انجام این کار قطعات کوچک آینه را به اشکال مختلف درآورده و بر روی سفال می‌چسبانند. بنابراین ظاهر بی روح سفال به طرحی جذاب و خوش نقش  و نگار تبدیل می‌شود.

فوت و فن آینه کاری  روی سفال

اگر به هنرهای دستی و خلق آثار زیبا و ماندگار با دستان خودتان علاقه‌مند هستید، می‌توانید با ترکیب آینه و سفال یک اثر ماندگار و جذاب خلق کنید. آینه کاری روی سفال بسیار آسان است و برای انجام آن به آینه، چسب و سفال نیاز دارید. در این مقاله روش آینه کاری بر روی سفال را به شما آموزش می‌دهیم. پس لطفا تا پایان مطالب را مطالعه بفرمایید.

وسایل مورد نیاز برای آینه کاری بر روی سفال

ظرف یا اشیاء سفالی به همراه آینه اصلی‌ترین لوازم مورد نیاز برای آینه کاری روی سفال هستند. علاوه بر آن به چسب چوب، سمباده، دستمال تمیز، رنگ مخصوص و سیم چین یا الماس مخصوص آینه برای این کار نیاز خواهید داشت. لازم به ذکر است که آینه کاری را می‌توان بر روی سطوح دیگری همچون چوب یا شیشه نیز انجام داد.

مناسب‌ترین سایز آینه برای آینه کاری بر روی سفال آینه‌هایی است که ضخامت آن‌ها یک میلی‌متر باشد. هر چند که از آینه‌های کلفت‌تر که دو یا چهار میلی‌متر هستند نیز برای این کار استفاده شده است.

آینه کاری روی سفالمراحل آموزش آینه کاری روی سفال

در این بخش از مقاله آموزش آینه کاری روی سفال مراحل انجام این کار را به صورت مرحله به مرحله توضیح داده‌ایم.

مرحله اول: سمباده  کشی روی سفال

در اولین گام باید ظرف یا شیء سفالی را به وسیله‌ی سنباده صاف کنید. توجه داشته باشید که سطح سفال باید کاملا صاف و عاری از هر نوع برجستگی و پستی بلندی باشد. مرحله‌ی سمباده کشی بر روی سفال را با دقت و حوصله انجام دهید تا به بهترین شکل ممکن سفالتان صاف و یک‌دست شود.

مرحله دوم: قبل از آینه کاری روی سفال تمیز کاری کنید

در دومین مرحله آموزش آینه کاری روی سفال باید با استفاده از یک دستمال تمیز گرد و خاک روی سفال را به خوبی پاک کنید. برای اینکه سطح سفال به خوبی پاک شود باید دستمال تان کمی نم داشته باشد. لازم به ذکر است که پس از تمیز کاری سفال با دستمال نم دار باید مدتی صبر کنید تا رطوبت ایجاد شده روی سفال از بین برود. به عبارتی تا سفال به خوبی خشک نشده نباید مرحله‌ی بعدی را آغاز کنید.

مرحله سوم: پیش از آینه کاری روی سفال طرح آن را بکشید

آینه کاری روی سفال ممکن است به صورت ساده یا طرح دار انجام شود. اگر چیدمان و طرح خاصی برای قرار دادن آینه‌ها بر روی سفال در نظر دارید، بهتر است آن را بر روی سطح سفال نقاشی کنید. برای کشیدن طرح بر روی سفال می‌توانید از یک مداد نرم استفاده کنید. اگر مبتدی هستید یک طرح ساده برای شروع کار مناسب‌تر خواهد بود.

مرحله چهارم: برش آینه

در مرحله چهارم آموزش آینه کاری روی سفال به برش آینه‌ها می‌رسیم. شکل برش قطعات آینه ممکن است به صورت منظم یا نامنظم باشد. اگر برش‌های آینه به صورت منظم باشد طرح شما طبیعی و زیبا خواهد بود. هرچند که آینه‌های نامنظم هم جلوه‌ی زیبا و جالب توجه ایجاد می‌کنند. برای برش آینه‌ها از سیم چین یا الماس مخصوص آینه استفاده کنید. همچنین جهت برش قطعات هم اندازه و مرتب بهتر است قبل از برش آینه‌ها را با خط کشی اندازه‌گیری کنید.

مرحله پنجم: چسباندن برش‌های آینه بر روی سفال

مرحله پنجم آینه کاری روی سفال مربوط به چسباندن آینه‌ها بر روی سطح سفال است. برای اینکار از چسب چوب استفاده می‌شود. برای اینکه اثر چسب مشخص نباشد بهتر است از چسب چوب بی‌رنگ استفاده کنید. نحوه چسب زدن آینه بر روی سفال نیز به این شکل است که باید چسب را بر روی سفال بزنید، سپس آینه‌ها را بر روی آن قرار دهید. پس از قرار دادن آینه کمی صبر کنید تا برش‌‌های آینه به خوبی چسبیده شوند.

مرحله ششم: ملات کاری

مهم‌ترین مرحله‌ی آینه کاری روی سفال ملات کاری است. ملات مورد استفاده از مخلوط سیمان و پودر سنگ تهیه می‌شود. یک واحد سیمان را با سه واحد پودر سنگ مخلوط کنید؛ سپس ملات آماده شده را بر روی سطح سفال بمالید.  ملات را باید به اندازه‌ای روی سطح سفال بمالید که تمامی شکاف‌های بین آینه‌ها پر شود. در نهایت و پس از اینکه ملاک خشک شد با استفاده از یک دستمال نم‌دار آینه‌ها را به خوبی پاک کنید.

درآمد آینه کاری روی سفال

برخی از افراد دوست دارند که از طریق هنرشان کسب درآمد هم داشته باشند. اگر در آینه کاری روی سفال مهارت دارید، می‌توانید از راه فروش آثار خود در نمایشگاه‌های کوچک و بزرگ به درآمد برسید. درآمد آینه کاری روی سفال وابسته به درآمد صنایع دستی است. و صنایع دستی هم بخش قابل توجهی از بازارهای محلی و حتی جهانی را در اختیار دارد.

سخن پایانی

آینه کاری روی سفال مهارتی است که اکثر افراد با سلیقه و حوصله می‌توانند آن را یاد بگیرند. ما در این مقاله مراحل آینه کاری روی سفال را به طور مفصل توضیح دادیم. شما می‌توانید ظروف هفت سین خود را نیز از این طریق آماده کنید. همچنین امکان فروش چنین آثاری در نمایشگاه‌های کوچک و بزرگ فراهم است و می‌توانید از این راه به درآمد برسید. همچنین پیشنهاد میکنیم از تخفیفات ویژه ای که بر روی کوره سفالگری قرار داده ایم دیدن فرمایید و امیدوارم مطالب فوق‌الذکر برایتان مفید بوده باشد.

4.8/5 - (5 امتیاز)
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خیلی خوب بود. بازم از این مطالب اموزشی بزارید