آموزش پتینه روی سفال – زیبا سازی روی سطح سفالی

پتینه کاری روی سفال

پتینه کاری روی سفال


پتینه کاری روی سفال یک هنر زیبا و لذت بخش است که امروزه علاقه مندان بسیاری را به خود جذب کرده است.برای آموزش پتینه روی سفال با ما همراه باشید.

پتینه کاری یک هنر زیباسازی به شیوه کلاسیک می باشد که باعث جان بخشی دوباره به اشیا سطوح مختلف می شود. شاید ممکن باشد که قصد بازسازی مجدد و تغییر دکوراسیون یک مکان خاص را داشته باشید. و یا ممکن است که خانه‌ ای ساخته و برای زیباسازی دکوراسیون داخلی تغییرات زیادی را اعمال کنید. هر یک از روش هایی که شما می شناسید به یک شکل زیبایی و قشنگی خود را دارد.مواردی همچون گچبری، کاغذ دیواری، دیوار پوش، رنگ و…

آموزش پتینه روی سفال

هنر پتینه و پتینه کاری از این مواردی که نام برده شد مستثنی نیست که اتفاقا زیبایی و جلوه های خاص خود را دارد.تاریخچه پتینه کاری به دوران باستان برمی گردد که نمونه های این کار را می توان در برخی غارها یا اماکن مصر باستان مشاهده نمود.

لوازم مورد نیاز پتینه کاری روی سفال

  1. چسب چوب: برای پتینه کاری روی سفال و یا هر کار هنری دیگری از چسب چوب هایی استفاده کنید که بعد از خشک شدن بی رنگ میشوند.
  2. تینر روغنی
  3. رنگ های روغنی
  4. رنگ اسپری: رنگ اسپری مشکی و قهوه ای ضروری است.
  5. قلم مو: می توانید از قلمو های شماره 1، 2 و 3 استفاده کنید
  6. پودر مل
  7. کاردک: کاردک معمولی و کاردک سرکج بیشتر مورد نیاز می باشد در پتینه کاری روی سفال
  8. پارچه نخی بدون کورک و پُرز

چگونه روی سفال پیتنه کاری کنیم؟

پتینه کاری اصلا کار دشواری نیست فقط نیاز به کمی زمان و حوصله دارد. برای شروع پتینه کاری روی سفال، ابتدا باید یک ظرف سفالی انتخاب کنید که مدل و شکل آن به دلخواه خودتان می باشد. مهم ترین موضوع در نوع انتخاب ظرف سفالی این است که باید ظرف سفالی کوره نرفته یا همان سفال پخته نشده (خام) باشد.
ابتدا باید سفال خود را سمباده بزنید تا یکدست و عاری از هرگونه ناصافی باشد، که بهتر است این کار با سمباده نرم انجام شود. بعد از سمباده زدن باید کل سفال را با پارچه ای خشک و بدون پُرز پاک کنید و یا آن را شسته و بگذارید تا کامل خشک شود. بعد از خشک شدن سفال، آن را به طور کامل دو بار چسب چوب بزنید و مجدد بگذارید خشک شود.

آموزش طرز تهیه خمیر پتینه

½ لیوان چسب چوب را با پودر مل مخلوط کرده و هم بزنید تا به صورت یک خمیر درآید. بعد از اینکه مواد را مخلوط کردید به مدت یک ساعت آن را بگذارید در فضای باز تا استراحت کند.

بعد از استراحت، خمیر را با وردنه روی سطح یک نایلون بازکنید، سپس با دست یا قالب طرح دلخواه خود را روی خمیر بکشید و بعد آن را جدا کنید.

طرح جدا شده را به کمک آب و چسب چوب به سفالی که در مرحله اول کار آماده سازی کرده بودید بچسبانید.

بعد از چسباندن خمیر به روی سفال، آن را در فضای باز بگذارید تا به طور طبیعی خشک شود.

نکته: استفاده از آب در زمان چسباندن خمیر باعث ترک خوردن کار می شود، که جلوه ی قدیمی بودن به آن می دهد.

بعد از خشک شدن کامل سفال می توانید آن را رنگ آمیزی کنید.

آموزش پتینه کاری

رنگ آمیزی پتینه روی سفال

برای رنگ آمیزی روی سفال از رنگ های روغنی یا اکریلیک می توان استفاده کرد.اگر خواهان این هستید که پتینه کاری روی سفال شما حالت براق داشته باشد از روغن جلا یا کیلر می توانید روی آن استفاده کنید که البته این کار باعث می شود دوام پتینه کاری روی سفال شما بیشتر شود و کار شما قابل شستشو باشد.

مراحل رنگ آمیزی پتینه کاری روی سفال

برای این کار از یک پالت رنگ آمیزی استفاده کنید اگر چنین پالتی موجود نداشتید از یک ظرفی مناسب برای ترکیب کردن رنگ ها استفاده کنید.
به اندازه 2 سانتی متر رنگ ماشی و رنگ سفید را به طور جدا از هم درون پالت بریزید..
سپس قلمو را به طور ضربه ای و با حرکت عمودی به رنگ ماشی بزنید و بعد به صورت یک ضربه به پارچه نخی بدون کُرک بزنید تا رنگ اضافی آن گرفته شود و در نهایت رنگ آمیزی خود را بر روی سفال شروع کنید.
برای رنگ آمیزی استفاده از قلموی تخت و پهن مناسب تر است.
از ترکیب اکلیل و پودر نقره ای در روغن جلا برای سایه زدن نیز می توانید استفاده کنید.
برای رنگ آمیزی پتینه کاری روی سفال از هر رنگ دلخواهی می توانید استفاده کنید اما رنگ های فیروزه ای، ماشی، خاکی، سبز حس قدیمی بودن کار را بهتر می کند و جلوه ی کار شما زیباتر خواهد شد.

3.9/5 - (8 امتیاز)
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها